“The Good Life Agency: succes heb je niet, dat straal je uit.” Het is de leus van een nieuw bedrijf uit Vreeland dat ‘imago services’ aanbiedt. De services zijn breed te noemen: of je nou extra likes wilt kopen op Facebook, met een BN’er op stap wilt of iedereen wilt laten denken dat jij op de perfecte vakantie bent geweest die je eigenlijk niet kunt betalen. Vanaf nu is het mogelijk. Oprichter Fred Moolhuisen wil zijn ervaring in de reclame en marketing inzetten om ‘gewone’ mensen een succesvoller imago bezorgen. Al vanaf €9,95 kan jij een glimmender en spectaculairder leven leiden. Wie er interesse heeft in een dagje hangmatliggen met Manuel Broekman of Geraldine Kemper op Bora Bora, kan bij ‘The Good Life Agency’ aankloppen. 

Hier is de persvideo van ‘The Good Life Agency’ te bewonderen: 

Mijn eerste gedachte bij het zien van dit filmpje was: wie verzint er zoiets? Mijn tweede gedachte bij het filmpje was: dit kan niet echt zijn. Misschien was het een promofilmpje voor een nieuwe campagne van SIRE? Of was het Hoax van een nieuw bedrijf? Mijn onderbuikgevoel zei dat er iets niet klopte. 

Want waarom zou je als bedrijf de onzekerheid van mensen tot deze hoogtes willen vercommercialiseren? De kloof tussen ideaalbeelden op social media en onze werkelijke levens zijn momenteel al relatief groot. Een dienst als die van ‘The Good Life Agency’ zou deze kloof alleen maar verder uitdiepen. Ethisch gezien vond ik het op zijn zachtst gezegd discutabel. 

Vandaar dat ik hoopte dat het een overheidsinitiatief was – een ludiek en lumineus idee om de zucht naar perfectie op social media aan te pakken – en niet het initiatief van een op geld beluste, gewiekste zakenman. Mijn hoop was ijdel zo bleek, aangezien ‘The Good Life Agency’ ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel. 

The Good Life Agency Kamer van Koophandel KvK nummer

Communicatieplatform Adformatie dacht ook aan een hoax. Ze twijfelden aan de echtheid van het bureau en besloten om contact op te nemen met de eigenaar: 

The Good Life Agency echt hoax Adformatie

Esquire.nl stelde dezelfde vraag aan de eigenaar: “is dit serieus?”

The Good Life Agency echt hoax Esquire

Ik zou Fred Moolhuijsen graag op zijn mooie blauwe ogen willen geloven, maar ik ben kritisch opgeleid. Mijn master diploma heb ik niet bij een pakje Becel Pro Activ cholesterolverlagende boter gekregen – wat je wellicht op basis van mijn vergane blokjesbuik zou verwachten. 

#shamelesspromotion 

Vandaar, dat ik de ‘echtheidsvraag’ ook aan mezelf stelde: “Lieve Bestweter, dit kan toch niet echt zijn?”

“Lieve Bestweter, ik denk het inderdaad niet.” – Bestweter

Hoewel ik een diehard Black Mirror fan ben – en graag in natte sci-fi fantasieën wil geloven – was ik erg sceptisch over dit initiatief. Niet alleen omdat ik de prijzen aan de hoge kant vond. Ik vond het concept an sich ook een beetje onwerkelijk. 

Voor de mensen die Black Mirror niet kennen: Black Mirror is een drama schuine streep science-fiction serie die een licht werpt op de donkere zijde van technologie. De strekking van de serie is dat technologie awesome is, maar dat de mens daarentegen vreselijk is en manieren vindt om deze awesomeness op de slechtst mogelijke manier toe te passen. 

Laat ik het je nog sterker vertellen. ‘The Good Life Agency’ doet me denken aan een specifieke aflevering van de Netflix serie, genaamd “Nosedive”. In deze eerste aflevering van het derde seizoen heeft een enorm social media platform een ongeschreven monopolie op alle interpersoonlijke en online interacties tussen mensen. Iedereen in deze vreemde door technologie gefuseerde wereld loopt rond met een door gebruikers gegenereerde virtuele score naast zijn hoofd. Alles draait hier om ratings. En dan met name het boosten ervan. De totaalscore bepaalt namelijk je sociale status, toegang tot diensten en carrièremogelijkheden.

Kortom, een wereld die de perfecte presentatie van je ideale ‘ik’ eist. 

Black Mirror Nosedive

Het ultieme doel in deze wereld is het verkrijgen van een perfecte 5.0 rating. De enige manier waarop deze 5.0 score te verkrijgen is, is door jezelf op een GOED-GOED-GOED manier te presenteren. Je moet perfectie eten, werken, sporten, praten, slapen, ademen en leven. Om aan de 5.0 standaard te voldoen, dien je anderen een plastisch, geforceerd en zo goed als onmogelijk beeld voor te spiegelen. Een soort perfectheid zoals brangelina in hun pre-breakup fase. 

De hoofdpersoon van deze episode, Lacie Pound (Bryce Dallas Howard), heeft een totaalscore van 4.2 maar is ontevreden met haar rating. Ze kijkt op tegen de perfecte score en het perfecte leven van haar jeugdvriendin Naomi. Lacie is erop gebrand haar score zo snel mogelijk naar een gelijkwaardig niveau te brengen. Daarom schakelt ze het bedrijf Reputelligent in dat gespecialiseerd is in social ratings om haar persoonlijke score op te krikken. 

‘The Good Life Agency’ biedt in feite dezelfde service aan als Reputelligent: je kunt geld betalen om je sociale waarde te verhogen. Zelfkritiek en validatiedrang spelen een grote rol in de samenleving waar wij momenteel in leven. De opkomst van social media heeft hier in sterke mate aan bijgedragen. In mijn artikel over Perfectia Nervosa sprak ik mijn zorgen al uit over de invloed van social media op ons ideaalbeeld. The Good Life Agency bevestigt dat mijn zorgen gegrond waren.

De onzekerheid over onszelf wordt commercieel uitgebuit. Perfectie wordt verkocht alsof het een product is. En je sociale identiteit kan je straks ontlenen aan de hoeveelheid geld die je in je online persona pompt.  

Black Mirror Nosedive

“We leven in een tijd dat iedereen perfect wilt zijn. Op social media, voor kennissen, voor familie, overal zijn we bezig dat perfecte plaatje te laten zien,” zegt eigenaar Fred Moolhuijsen. Maar als iedereen streeft dat naar ene ideaalplaatje, wordt de wereld dan niet heel kunstmatig en smaakloos? Initiatieven zoals die van Fred Moolhuijsen moeten we gebruiken om in te zien dat de wereld waarin we leven belachelijk aan het worden is. Wat is het nut om een bedrijf te betalen dat helpt om de mensen in jouw directe omgeving een onrealistisch ideaalbeeld voor te schotelen? Een ideaalbeeld waar je in werkelijkheid nooit aan zal kunnen voldoen. 

Series zoals Black Mirror zijn mooi omdat ze een overdreven weergave zijn van de realiteit waar we in leven. Black mirror laat op een vaak duistere en pijnlijk duidelijke manier zien waar de pijnpunten zitten in onze samenleving. Zo ook in de afleving Nosedive, die ging over het conformeren aan een algemeen ideaalbeeld en het verliezen van de eigen identiteit op weg daarnaar toe. Levens die geheel ingericht worden voor de validatie van andere mensen. Mensen die je vaak niet eens kent.

‘The Good Life Agency’ maakt Black Mirror min of meer werkelijkheid. Voor een paar euro kun je je persoonlijke online profiel voorzien van een mierzoete lichtroze gloed, zodat je indruk kan maken op al je ‘vrienden’ met nietszeggende externe validatiemiddelen (zoals extra likes, foto’s met BN’ers die niet eens weten hoe je heet en vakantiebestemmingen waar je niet eens genoeg geld hebt om een uitgeholde kokosnoot te kopen). Sorry, dat klonk nogal verzuurd. Waarschijnlijk heb ik gewoon een paar extra likes nodig voor mijn blog. Help me please #beggingoverbuying #givemelikesplz #dontwanttojointhegoodlife. 

Hopelijk worden mijn vermoedens bevestigd en is ‘The Good Life Agency’ een initiatief om problemen rondom onze sociale identiteit aan te kaarten. In dat geval heb ik al een mooie start gemaakt om de discussie op gang te brengen. Tot die tijd moeten we Moolhuijsen geloven op zijn mooie blauwe ogen. 

“Het is allemaal écht waar,” benadrukt hij in een interview met de NOS. 

Laten we hopen dat het net zo echt is als de extra likes die je straks kunt kopen.

Comments

comments

Laat een antwoord achter